الدور الرابع

هذا الدور لشرح الدور الرابع

Click Image for Video

الدور الرابع

تمهيد:

هذا الدور من أواءل القرن الثاني الهجري ويمتد الى منتصف القرن الرابع.

هذا الدور نموا عظيما,وازدهر إزدهارا عجيبا.ونضج نضوجا كاملا.

وزود الدولة الإسلامية بالأحكام القانونية لتنظيم مختلف أمورها و شؤونها.

هذا الدور ظهر نوابغ الفقهاء,المجتهدون العظام,وعلماء نوابغ في علم الحديث الشريف.وإستنباط الأحكام من نصوصها و قواعدها.

الفقه وضبطت قواعده ودونت السنة تدوينا شاملا مع بيان الصحيح منها والضعيف.

سمى هذا الدور بأسماء مختلفة.سمي بعصر الفقه الذهبي,بعصر إزدهار الفقه,بعصر التدوين او بعصر المجتهدين.

Peringkat Keempat

· Pendahuluan

Peringkat ini bermula dari awal kurun kedua hijrah hingga pertengahan kurun yang keempat.

Fiqh berkembang dengan subur dan mengagumkan sampai ke tahap kematangan yang sempurna.Menghasilkan kesan yang baik untuk manusia

Ia membekalkan Negara islam dengan hukum dan undang-undang .bagi mengatur pelbagai urusan hidup mereka.

Masyarakat rasa bahagia dengan hukum-hukum itu.

Pada zaman ini muncul tokoh-tokoh agung fuqaha’, para mujtahidin yang besar,

Mereka mengasaskan mazhab atau aliran fiqhiyyah masing-masing dan masih kekal sehingga kini.

Mazhab memperlihatkan kepada kita methodologi pemikiran fiqh yang mendalam kepada sahabat-sahabatnya. Method memahami syari’ah dan mengambil hokum dari nas-nas dan kaedah-kaedah.

Muncul ulama-ulama’ agung dalam bidang ilmu hadith,mustalah dan berkaitan dengannya.

Fiqh dibukukan, kaedah-kaedah dimantapkan, hokum-hukum fiqh yang berselerak di merata tempat dihimpunkan. Kitab-kitab fiqh dikarang.

Fiqh telah meningkat tinggi martabatnya, ilmunya berdiri sendiri berbeza dengan yang lain.

Sunnah juga dibukukan dengan lengkap dan dijelaskan antara sahih dan dhaif.

Zaman ini dinamakan dengan berbagai-bagai nama.Menggambarkan ciri-ciri keistimewaan zaman ini dan menjelaskan kedudukan fiqh.

Nama lain yang diberi ialah zaman keemasan fiqh, zaman perkembangan fiqh, zaman pembukuan, zaman mujtahidin dan berapa nama lain.

إزدهار الفقه وأسبابه

إن الفقه نما وازدهر وكثرت مسآئله على نحو.

أولا:عناية الفقهاء العباسيين بالفقه والفقهاء.العناية بتقاربهم الفقهاء والرجوع إلى آرائهم. الرشيد,الخليفة المشهور,يطلب من أبي يوسف وضع قانون إسلامي للأمور المالية تسير عليه الدولة. والمنصور يحاول أن يجعل (موطأ الإمام مالك) قانون للدولة يسير عليه القضاة والمفتون. المأمون يقرب الفقهاء ويسمع مناقشاتهم الفقهية في مجلسه. وقد نتج عن عناية الخلفاء بالفقهاء,الفقهاء مضوا في إنتاجهم الفقهي وبحثهم العلمي.

ثانيا: اتساع البلاد الإسلامية. الواسعة العادات وتقاليد مختلفة متباينة. الفقهاء يجيبونهم مستبشرين,ويستنبطون الأحكام لمسائلهم.

ثالثا: ظهور المجتهدين الكبار ذوي الملكات الفقهية الراسخة. وأنشأوا المدرس الفقهية التي ضمت نوابغ الفقهاء كما سنذكر ذلك فيما بعد.

رابعا: تدوين السنة فقد دونت السنة وعرف صحيحها وضعيفها.

السنة هي مادة الفقه ومصدره الثاني.

Perkembangan Fiqh dan sebab-sebabnya

Fiqh berkembang dan banyak masalah timbul, tidak seperti zaman sebelumnya.

Faktor penting yang mendorong perkembangannya:

Pertama: Perhatian yang sungguh-sungguh oleh khalifah-khalifah terhadap fiqh dan fuqaha’. Mereka mendekati para fuqaha’ dan sering merujuk kepada pendapat mereka. Harun Al-Rasyid, khalifah yang masyhur , pernah meminta Abu yusuf sahabat Abu hanifah menciptakan undang-undang harta islamuntuk panduan Negara. Abu Yusuf telah memperkenankan permintaannya.

Beliau mengarang sebuah ketabnya yang masyhur dengan nama al-kharaj. Al-Mansur mencadangkan supaya dijadikan kitab Al-Muwatta’ sebagai undang-undang Negara untuk pegangan para hakim dan mufti. Tetapi Imam Malik menolak cadangan itu dan berkata ,”Sesungguhnya para fuqaha’ sahabat telah berselerak di merata negeri, masing-masing mempunyai ilmu dan fiqh (kefahaman) tersendiri, semua berada diatas kebenaran dan perbezaan pandangan tidaklah memudaratkan”.

Al-Ma’mun suka mendekati para fuqaha’,mendengar perbincangan fiqhiyyah di majlis ilmu, dan turut sama member pendapat menyokong ,membangkang,atau memohon tafsiran yang jelas.

Hasil dari perhatian yang serius oleh para khulafa’,kepada ulama’ dan pemberian kebebasan untuk mereka membuat kajian ilmiah, maka para fuqaha’ cukup aktif dan prodaktif pada zaman ini.Mereka banyak menghasilkan penulisan fiqh dan kajian ilmiah.

Setiap ulama’ akan berijtihad dan memramerkan hasil ijtihadnya dalam masalah-masalah fiqh.

Kedua: Meluasnya negara islam dari Asbania hingga ke China. Berbagai-bagai adat resam dan budaya tempatan yang perlu diambil kira dan diberi perhatian selagi ia tak bercanggah dengan nas-nas Syara’. Ijtihad akan berbeza berdasarkan perbezaan adat resam dan budaya.

Mereka merujuk kepada para fuqaha’ memohon fatwa dan bertanya macam-macam masalah. Para fuqaha’ memberi sepenuh perharian dan megistinbatkan hulum-hakam untuk masalah mereka. Figh bertambah subur,berkembang dan meluas.

Ketiga: Kemunculan para mujtahidin yang besar-besar, mempunyai bakat dan daya fikir fiqh yang matang lagi kukuh. Mereka bekerja keras mengambangkan fiqh dan menampung segala keperluan negara dari segi organisasi dan undang-undang. Mereka mengasaskan madrasah dan aliran-aliran fiqh.Menghimpunkan tokoh-tokoh bijak pandai dari kalangan ulama’.

Keempat: Pembukuan Sunnah dan mengenalpasti mana sahih dan dhaif,tidak mendatangkan kesulitan kepada ulama’ fiqh dan tugas yang diamanahakan dapat diisempurnakan dengan baik. Sunnah berada di tangan mereka,dan ia merupakan sumber kedua terpenting bagi fiqh.

ظهور المذاهب الإسلامية

في هذا الدور ظهرت المذاهب الإسلامية وتميزت معالمها ووضحت إتجاهاتها.

الفقهاء من مختلف المذاهب أحسوا بالحاجة إلى ضبط أصول الإستنباط وقواعد استخراج الأحكام فأسسوا قواعدعلم أصول الفقه. فوضع الشافعية رسالته الأصولية المشهورة.

Kemunculan Mazhab-mazhab

Mazhab-mazhab fiqh islami ade beberapa cirri dan aliran tersendiri, Mempunyai jumlah pengikut yang ramai dan secara langsung menyebarkan pendapat dan pandangan mazhabnya. Mereka berpegang teguh dengan method imam masing-masing.

Kitab-kitab fiqh setiap mazhab dikarang dengan banyak dan ia merupakan asas kepada kitab-kitab fiqh selepasnya. Para fuqaha’ dari berbagai-bagai mazhab merasakan perlu ditegakkan“Dasar-dasar istinbat” dan “prinsip-prinsip untuk mengeluarkan hukum”.

Mereka mengasaskan kaedah-kaedah Ilmu Usul Fiqh (methodologi hokum).Imam Syafi’i, telah menciptakan sebuah kitabnya yang masyhur iaiti al-Risalah, kemudian diikuti oleh Imam Ahmad bin Hanbal menulis dalam bidang ilmu ini,

Ramai para ulama selepas mereka meneruskan usaha menulis,menyusun,dan menokok tambah dalam ilmu yang mulia (Ilmu Usul Fiqh).Pembukuan ilmu ini membantu para fuqaha’ dalam kerja merekan dan menjelaskan tempat –tempat pengambilan mazhab-mazhab dan sebab timbul perbezaan pendapat.

No comments:

Post a Comment